dinsdag 27 juli 2021

Kopje thee met mijn god

Afgelopen weekend heb ik de stoute schoenen aangetrokken en bij mijn god aangebeld.
Mijn god, gekleed in een versleten joggingpak en met een drie dagen baard, maakte de deur open en vroeg: ‘Goedendag, wat kan ik voor jou doen?’
‘Als jij tijd heeft zou ik graag een praatje willen maken?’
Hij nodigde mij uit om binnen te komen, bood me een stoel en een kopje thee aan en zei: ‘Ik heb altijd, overal en voor iedereen tijd, mijn tijd is de eeuwigheid. Dus wat wil je vragen, wat wil je weten? ’Ik zou graag willen weten hoe jij over ons mensen denkt en waarover jij nog steeds verbaast?’

Het duurde een tijd voordat hij antwoordde, maar nadat hij zijn keel had geschraapt begon hij te vertellen:

‘Ik verbaas mij nog steeds dat mensen hun kind-zijn zo gauw moe zijn en zich haasten om volwassen te worden, om dan uiteindelijk weer te verlangen naar het kind-zijn.
Ook verbaas ik mij over het feit dat mensen, om geld te verdienen en te sparen, hun gezondheid op het spel zetten en ziek worden, om daarna weer geld uit te geven om gezond te worden.
Daarnaast zie ik, dat zij door hun angstig toekomstdenken het nu vergeten. Zij leven niet vandaag, maar ook niet in de toekomst. De mensen leven alsof ze nooit zullen sterven, maar de meesten zullen uiteindelijk sterven zonder ooit te hebben geleefd!’

Mijn god nam me bij de hand en werd stil. Na een tijdje onderbrak ik de stilte en vroeg hem: ‘Wat denk jij u dan, wat wij zouden moeten leren en beter leren te begrijpen?’
Hij verbrak de stilte en sprak: ‘Het zou goed zijn als de mensen zouden beseffen dat je niet kan leren of kan regelen van iemand te houden, maar wel te allen tijde mag of moet openstaan om liefde van anderen te ontvangen, om zodoende te leren jezelf lief te hebben. 

Verder zouden mensen moeten leren…

Dat armoede en rijkdom niet bestaat, vergelijken is nutteloos…
Dat diepe wonden zeer langzaam of nooit helen, vermijd pijnigen…
Dat niet iedereen zijn/of haar gevoelens kan tonen, accepteer het…
Dat mensen hetzelfde kunnen aanschouwen maar anders zien, respecteer het…
Dat het goed is te vergeven en te vergeten…
Dat het goed is niet te wachten op andermans vergeving…
Dat het goed is jezelf te vergeven en te weten dat ik er altijd ben.


Iedereen heeft namelijk recht op een kopje thee met zijn of haar god!’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten