dinsdag 27 juli 2021

Groepstherapieën


‘Goedemorgen vanaf vandaag hebben we er een nieuw groepslid erbij, zijn naam is Ridi.’
De groep knikt en roept als uit een mond: ‘hallo Ridi.’
‘Ridi, wil jij ons vertellen wat er met jou aan de hand is, waarom jij hier bent?’
‘Ik weet niet…ikke, je weet wel…’
Het zweet staat Ridi op zijn voorhoofd en zijn handen omstrengelen zich om de randen van zijn stoel.
‘Goed, goed, dat is ook moeilijk, weet je wat, wij zullen ons eerst aan jou voorstellen.’
De groep knikt en roept als uit een mond: ‘ja.’
‘Prima, Didi wil jij beginnen?’ Deze knikt gehoorzaam en begint.
‘Ik heet Didi, ben eenenveertig jaar, gescheiden en heb twee kinderen.’
‘Goed Didi, vertel ons nu maar wat jouw probleem is en waarom je deze therapie volgt.’
‘Nou, mijn probleem is dat ik, telkens als ik een mooie vrouw op straat zie, mijn broek laat vallen en dwangmatig begin te masturberen.’
Terwijl hij dit vertelt lopen de tranen over zijn, met littekens ontsierde, gezicht.
Na een kleine pauze vervolgt hij zijn relaas met zachte, bijna onverstaanbare stem: ‘Ik kan me er niet tegen verweren maar waarom moeten die schaamteloze trutten dan ook naakt door de winkelpassages lopen, zij kwellen en vernederen mij met hun naakte borsten en onthaarde kutten.’
‘Rustig Didi, wij weten dat je lijdt, maar we hebben afgesproken dat die vrouwen niet naakt zijn.’
‘O, nee!’ Didi’s tranen zijn inmiddels gedroogd, zijn vuisten gebald en gezicht vuurrood: ‘Ze zijn naakt, spiernaakt, ik ben niet ziek en verbeeld het mij niet.’
‘Didi, rustig maar, alles is in orde, je bent niet ziek en natuurlijk lopen vrouwen naakt rond, zij doen dat om ons mannen te behagen.’
‘Dokter, hallo!'
‘Ja Lili, wil jij ook iets zeggen.’
‘En of ik dat wil, het is onbeschaamd om vrouwen als lustobjecten voor te stellen. Of masturbeert u ook op straat?’
Haar stem begint te trillen: ‘Ik heb altijd gedacht dat u anders dan anderen was, hoe kunt u mij dit aandoen!’
‘Lili, nu je toch aan het woord bent, wil jij misschien verder gaan en iets over jezelf vertellen?’
‘Eerst moet u heel duidelijk zeggen dat voor u vrouwen niet naakt over straat hoeven te lopen om u te behagen en dat Didi een gestoorde gek is.’
‘Ach Lili, we hebben dit al zo vaak besproken.’
Lili zat met haar armen over elkaar en schreeuwde boos: ‘Zeg het?’

‘Oké Lili, je hebt natuurlijk gelijk, maar we moeten ook leren begrip voor anderen te hebben. Jij moet Didi’s mening respecteren en Didi moet jouw mening respecteren maar daarnaast moeten jullie elkaar ook niet als Neanderthalers bejegenen.’
Lili boog haar hoofd en zei: ‘Didi, ik verontschuldig me voor mijn gedrag.’
‘Didi, nu jij?’
‘Maar ik heb toch niets gedaan?’
‘Didi!’
‘Al goed, Lili, ik verontschuldig me ook.’
‘Goed, Didi, Lili, jullie boeken vooruitgang. Lili, stel je nu dan maar voor.’
‘Ik heet Lili en ben lesbisch.’
‘Fantastisch Lili, is het niet geweldig je fouten te erkennen? ‘Nou ja…’
‘Probeer eens met je eigen woorden jouw probleem te schilderen.’
‘Ik weet niet…ikke , je weet wel…’
Lili wordt rood van schaamte, schraapt haar keel en begint:
‘Ik val op vrouwen, meer niet.’
‘Verdomme Lili, werk niet tegen de groep, wat is je verhouding tot mannen?’
‘Mannen zijn gekke en door geile gedachten gedreven creaturen, ik haat ze.’
‘Prima, super, maar waarom haat jij ze zo?’
‘Om meer dan een miljoen redenen, ben je er zeker van dat Ridi deze vandaag al wil horen?’
‘Ridi, wat denk je, wil je al iets van deze redenen horen?’
‘Ja, maar niet allemaal vandaag.’
‘Goed Ridi. Lili, we proberen het eens anders. Hoe gaat het met je man?’
‘Hopelijk smoort hij in de hel en wordt hij elke dag door de duivel zelf in zijn, je weet wel, ‘je weet wel.’
‘Lili, niet zo agressief, adem eens diep door, dat voelt goed en lucht op. Kan ik door gaan?’
De groep knikt en roept als uit een mond: ‘Ja.’
‘Weet je Ridi, Lili had een zeer zware kindheid en jeugd en als gevolg hiervan heeft ze een grote fout gemaakt. Zij heeft haar drie broers, vader en echtgenoot gecastreerd.’
‘Het was geen fout, zij hebben het verdiend, het zijn misgeboorten uit de hel.’
‘Natuurlijk Lili, wij begrijpen je. Of niet?’
De groep knikt en roept als uit een mond: ‘Ja.’
‘Goed, dan houden we er nu over op. Ridi misschien wil je nu toch iets over jezelf vertellen en waarom jij hier bent?’

Ridi neemt het pistool en schiet, hij haat groepstherapieën!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten