dinsdag 27 juli 2021

Klaarwakker

Heel vaak, veel te vaak, ben ik niet in staat me over te geven aan de slaap. Het verlies van controle maakt mij angstig en onrustig, met als gevolg dat ik hele nachten wakker ben.
Ook deze nacht, alle schaapjes zijn al ontelbare keren geteld, kan ik de slaap niet vatten.

Ik sta maar weer eens op en probeer me in slaap te luisteren met muziek.
Op de draaitafel ligt ‘Atmosphäre der Gegenwart’ van György Ligeti, de meester van de micropolyfonie.
Hij componeerde dit werk na zijn periode bij de ‘Studio für Elektronische Musik’ in Keulen.

De opgedane kennis en ervaringen met elektronische muziek en de genialiteit om zijn atonale gedachtegoed zeer precies en pragmatisch op te schrijven, gebruikte hij in een werk voor symfonieorkest.
Het gebruik van vele zelfstandige en gedetailleerde stemmen, die door hun gelijke sinustonen niet individueel onderscheidbaar zijn in motieven en/of kleuren, gekoppeld aan statisch, vloeiende parafrases, laten de muziek samensmelten tot een compromisloos, maar wel enorme divers en kleurrijk klankenschilderij.
Voor mij is het werk een symbiose tussen de traditionele oude muziek en radicaal vernieuwende muziek.

Als de muziek stopt en het schilderij is voltooid ben ik klaarwakker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten