zaterdag 18 juli 2020

Een kindergeheimpje

Het kind kwam naar me toe en zei: ‘Ik heb een geheimpje, zal ik het je vertellen?’

Verbaasd keek ik het kind aan en antwoordde: ‘Als het een echt geheimpje is kun je het beter voor jezelf houden maar als het maar een beetje geheim is mag je het me vertellen.’

Ze vertelde het me niet,  het was blijkbaar een echt geheimpje!


Net als het kind hebben we allemaal wel onze echte geheimen en we zouden graag onze harten luchten maar helaas worden we dan maar al te vaak geremd en ontmoedigd.

Hoeveel echte geheimen worden niet verteld

om anderen of onszelf te beschermen
om anderen of onszelf geen pijn te doen
om anderen of onszelf de gelegenheid te geven de tijd te laten rijpen
of om de schone schijn in stand te houden.

En als ze in het graf worden meegenomen worden ze niet verteld

omdat we over doden geen kwaad spreken
omdat we het verleden altijd laten rusten
omdat de rijptijd verstreken is
omdat we wel altijd iets verzinnen om de schijn op te houden.

Hoe dan ook een echt geheim blijft altijd geheim, een kindergeheimpje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten