zondag 7 juni 2020

Dromen zijn geen bedrog

 
Is een arme bedelaar die elke nacht droomt een koning te zijn eigenlijk niet de ware koning?

Het is geen vraag van mij maar van Friedrich Nietzsche.
Ik weet het antwoord op deze vraag niet maar ze heeft me wel aan het denken gezet. Zelf droom ik meestal over minder leuke gebeurtenissen of over zaken waar ik geen vinger achter weet te krijgen.

Maar er zijn ook mensen die dromen mooier dan de werkelijkheid.
Dromen die gelukgevoelens vergroten, hoop schenken of zelfs liefde verspreiden.


De kerk verklaart dromen als goddelijke ingevingen en volgens Sigmund Freud zijn het producten van onze verborgen ziel en innerlijkheid. Helaas zijn beide stellingen tot dusverre niet wetenschappelijk bewezen waardoor onze dromen voorlopig dus onopgeloste raadsels blijven. Misschien ook maar goed zo!

Volgens mij wordt ons denken, voelen maar ook de voeding van onze ziel en verstand in wakkere toestand bepaald door externe factoren. Tijdens de slaap en het dagdromen verwerken we onze fantasieën en zielsindrukken zonder inmenging van verstand en intellect.
Ik weet en ervaar regelmatig dat dromen een compilatie zijn van herinneringen, fantasieën en gebeurtenissen uit het verleden en heden. Het zijn verwijzingen naar het leven tot nog toe.
Als we de dromen gelijk het leven in wakkere toestand leren beleven denk ik dat het zelfs mogelijk is om de daadwerkelijke verschillen tussen beiden te minimaliseren.

Dromen worden dan realiteit!

dromen als een soort god


een god tussen mensen
dromen zonder ontzag

dromen zonder droomvrees
als mens maar ook god mag

dromen zijn geen bedrog
d

Geen opmerkingen:

Een reactie posten