dinsdag 28 april 2020

De kracht van Bach


Vele mensen idealiseren Bach en Mozart als graalwachters van de klassieke muziek, in hun ogen vertegenwoordigen zij de zuivere muziek. Helaas moet ik bekennen dat Mozart bij mij niet bijzonder hoog in het vaandel staat. Zijn recyclingmuziek doet mij te veel denken aan het lopende band werk van de hedendaagse pop-, rock-, film- en zelfs schlagercomponisten.
Daarentegen vind ik de muziek van Bach uitzonderlijk en misschien wel onovertroffen.
Het is hem gelukt om gevoelens, teksten en beelden te bundelen en tot leven te brengen in prachtige, aanschouwelijke toonreeksen.

De muziekwerken van Bach zijn kunstwerken die mensen hun onderscheidenlijke fantasieën, emoties en ontroeringen vrij en ongestoord laten uitleven. Het is muziek met steeds wederkerende ritmische motieven, motieven van vreedzame gelukzaligheid en vreugde maar ook van smart en lijden. Daarnaast is zijn muziek omfloerst met bescheiden declamatorische crescendi, decrecendi en voorzien van hemelse fraseringscombinaties en maataccenten.

Als musicus en toehoorder mag ik deze hemelse, muzikale kracht gelukkig regelmatig ervaren.

De kracht van Bach!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten