dinsdag 7 november 2023

Gummibärchen





Het wereldnieuws wordt bepaald door crisissen, oorlogen en politieke spelletjes. Belangrijk of niet, maar er wordt over gepraat en geschreven.
Ook ik volg het wereldnieuws, kijk en luister wat de media heeft te vertellen. Daarnaast lees ik ook alle waar- en onwaarheden in tijdschriften en kranten.
Maar in mijn levensfilosofie zijn ogenschijnlijk minder beduidende zaken, aangelegenheden en/of problemen vaak belangrijker dan al deze informatie.
In deze probeer ik de waarheidsthese van belangrijk nieuws te logenstraffen, door terug te gaan naar de kern van mijn leven.
Zo is voor mij het eten van een Bossche Bol belangrijker dan de zoveelste oorlog en crisis. Om me voor dit alles af te sluiten, steek ik steeds vaker mijn kop in het zand.
Maar nu terug naar de Bossche Bol, voor mij een van de lekkerste lekkernijen. Je kunt de Bossche Bol niet met een vorkje of een lepeltje eten, want het laagje chocolade breekt altijd af. Hierdoor kun je nooit genieten van de totaalsmaak, bestaande uit chocolade, slagroom en deeg. Er blijft dus niets anders over, dan de Bossche Bol met je handen te eten. Het nadeel hiervan is, dat je er naderhand uit ziet als een varken en douchrijp bent! Juist om deze redenen denk ik dat publicatie van een handleiding, voor het eten van een Bossche Bol, de mensen meer interesseert dan het reguliere nieuws.
Nog een voorbeeld van echt nieuws.
Elke woensdag heb ik mijn ‘gewoon mens-zijn’ avond. Op zo’n avond zit ik dan ontspannen op de bank met een zak van driehonderdgram Gummibärchen. Normaal gesproken verorber ik de Gummibärchen in anderhalf uur. Maar afgelopen woensdag was de zak binnen het uur op.
Verontwaardigd ben ik de volgende dag naar de supermarkt gegaan om verhaal te halen. De filiaalleider vertelde mij dat de zakken het formaat hadden behouden, maar dat ze nu werden afgevuld met 200 gram beertjes en 100 gram eerlijke lucht. Een doodsteek voor mijn rechtvaardigheidsgevoel.
Dezelfde avond heb ik alle actualiteiten- en informatieprogramma's bekeken, maar het inhoudelijk devalueren van de zakjes ‘Gummibärchen’ bleek geen (wereld)nieuws te zijn.
Echte waarheden mogen blijkbaar ongestraft worden verzwegen, ze zijn niet nieuwswaardig. Ik ben weer een illusie armer en moet mijn ‘gewoon mens-zijn’ avonden nieuw gestalten.
Nu met twee zakken Gummibärchen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten