zondag 27 december 2020

Een vreemde eend in de bijt

Bijna iedereen neemt het woord solidariteit te pas en onpas in de mond, gemeenschappelijke belangen lijken de belangrijkste waarden.

Helaas zijn er maar weinigen bereid om consequenties behorend bij solidair gedrag daadwerkelijk te aanvaarden en/of na te leven.

Hoe weinig solidair wij mensen zijn zie ik dagelijks terug in onze samenleving, de samenleving van het individu…


Politici praten en debatteren erover maar doen niets…
Werknemers steken geen hand meer uit als een of meerdere collega´s problemen hebben…
Europa laat Afrika in de steek, mensen laten mensen in de steek…
Wij laten onszelf in de steek!

Voor mij persoonlijk betekent solidariteit dat ik mijn kop regelmatig boven het maaiveld uitsteek en mijn eigen individuele interesses, belangen en levensdoelen probeer ondergeschikt te maken aan de samenleving.

Daarnaast betekent solidariteit voor mij ook mensen te helpen en te ondersteunen en/of met elkaar te blijven praten als mens onder de mensen.

Het vervelende van mijn solidair gedrag is de confrontatie met de nadelen van menselijkheid en mens-zijn, solidariteit is namelijk vervelend en nadelig voor jezelf!
Maar ik accepteer mijn nederlagen, maar blijf wel altijd mijzelf…

Een vreemde eend in de bijt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten